دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

Published on می 2, 2024

دانلود دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

دانلود دانلود  و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمندانلود دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن دانلودمبانینظریوپیشینهتحق

——-

دانلود  و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 35
حجم فایل: 0
قیمت: 35280 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏پایان نامه روانشناسی با موضوع ‏راهبردهای‏ ‏مقابله‏ ‏ای
‏مقابله عمومی
‏مقابله
‏لازاروس‏ Lazarus
‏ و فولکمنFolkman
‏ (‏1986) مقابله را چنین تعریف کرده‏‌‏اند:
‏«‏تلاش‏‌‏های رفتاری و شناختی که به طور مداوم در حال تغییرند تا از عهده خواسته‏‌‏های خاص بیرونی یا درونی شخص که ورای منابع و توان وی ارزیابی می‏‌‏شوند بر آیند‏»‏ بر‏ ‏اساس این تعریف، 1. مقابله فرایندی است که دائماً در حال تغییر است؛ 2. مقابله به طور خود کار انجام نمی‏‌‏شود، بلکه الگوی آموخته شده‏‌‏ای است برای پاسخگویی به موقعیت‏‌‏های تنش زا؛ و 3. مقابله نیازمند تلاش فرد برای مواجهه با استرس است.
‏در تعریف دیگری که لازاروس‏ ‏(1982) از مقابله ارائه می‏‌‏دهد، آن را تلاش‏‌‏هایی معرفی می‏‌‏کند که برای مهار‏ ‏(شامل تسلط، تحمل، کاهش دادن یا به حداقل رساندن) تعارض‏‌‏ها و خواسته‏‌‏های درونی و محیطی که فراتر از منابع شخص اند، صورت می‏‌‏پذیرد. بنا‏ ‏بر این تعریف مقابله شامل سازش یافتگی با موارد معمولی و مادی نمی‏‌‏شود، در عین حال علاوه بر آنکه اشاره به بعد کنشی و حل مسئله مقابله دارد، تنظیم پاسخ‏‌‏های هیجانی را نیز مد نظر قرار داده است.
‏راهبردهای مقابله‏‌‏ای
‏یکی از مواردی که در تعیین سلامت یا بیماری انسان، مهم‏‌‏ترین نقش و جایگاه را دارد، استرس است که با زندگی بشر امروز عجین شده است. پژوهشگران مختلف به شناسایی و معرفی منابع متعدد استرس اقدام کرده‏‌‏اند. عوامل تنش زا می‏‌‏توانند بیرونی یا درونی باشند. ویژگی‏‌‏های مشاغل موجود در جوامع پیچیده،‏ ‏گسترش نقش
‏‌‏های متعدد و چندگانه اجتماعی از ویژگی‏‌‏های اختصاصی زندگی صنعتی است که همه ما را به نوعی تحت سیطره خود قرار داده و بالقوه سلامت و حتی بقای نوع بشر را زیر سوال برده است. اما آنچه در این بین می‏‌‏تواند مایه خوش بینی و امیدواری باشد،‏ «‏شیوه‏‌‏های مقابله با استرس‏»‏ است که به عنوان متغیری میانجی می‏‌‏تواند پیامدهای استرس را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به مفهوم مقابله در فرهنگ لغات علم روانشناسی، دیگر تغییرات و رویدادهای زندگی به خودی خود پیش بینی کننده احتمال بیماری‏‌‏ها نخواهد بود و در این زمینه فقط به عنوان شرط لازم عمل خواهند کرد، زیرا در کنار تمام منابع و عوامل تنش زا، سطحی از استرس که هر شخص تجربه می‏‌‏کند، به میزان زیادی توانایی مقابله، نحوه ادراک و قضاوت وی به این عوامل بستگی دارد‏ ‏(خدایاری فرد و پرند، ‏1390).
‏روش‏‌‏های بسیاری برای مقابله با استرس وجود دارد. بسیاری از این روش‏‌‏ها ماهیت روان‏‌‏شناختی دارند. افراد متفاوت با توجه به ویژگی‏‌‏های شخصیتی خود، هر‏ ‏یک روشی را برای مقابله با استرس بر می گزینند. برخی سعی می‏‌‏کنند به مشکلات زندگی با دید مثبت بنگرند، بعضی به دنبال حمایت‏‌‏های اجتماعی می‏‌‏گردند و عده‏‌‏ای دیگر از آن می‏‌‏گریزند. به کار گیری راهبرهای مقابله‏‌‏ای مناسب به مردم کمک می‏‌‏کند تا با استرس و تأثیرات ناشی از آن کنار بیایند.
‏ راهبردهای مقابله به روش‏‌‏های آگاهانه و منطقی مدارا با استرس‏‌‏های موجود در زندگی اشاره دارد. این اصطلاح برای روش‏‌‏های مبارزه با استرس مورد استفاده قرار می‏‌‏گیرد‏ (‏پورافکاری، ‏1376).
‏به نظر ایندلر و پارکر‏ ‏(1994) راهبردهای مقابله‏‌‏ای را می‏‌‏توان به سه دسته تقسیم کرد:
‏راهبرد تکلیف مدار:‏ این راهبرد مستلزم حصول اطلاعات درباره موقعیت تنش زا و پیامدهای احتمالی آن است. افرادی که از این راهبرد استفاده می‏‌‏کنند، تلاش می‏‌‏کنند تا فعالیت‏‌‏های خود را با توجه به اهمیت آن اولویت بندی کنند و با مدیریت زمان به انجام به موقع فعالیت‏‌‏ها مباردت می‏‌‏ورزند.
‏راهبرد هیجان مدار:‏ این راهبرد مستلزم یافتن روش‏‌‏هایی برای کنترل هیجان‏‌‏ها و تلاش برای امیدوار بودن به هنگام مواجهه با موقعیت‏‌‏های تنش زاست. افرادی که از این راهبرد استفاده می‏‌‏کنند، ضمن اینکه بر هیجانات خود کنترل دارند، ممکن است احساساتی چون خشم یا نا امیدی را نشان دهند.
‏راهبرد اجتناب مدار:‏ این راهبرد مستلزم انکار یا کوچک شمردن موقعیت‏‌‏های تنش زاست. افرادی که از این روش استفاده می‏‌‏کنند، هشیارانه تفکرات تنش زا را واپس رانی کرده و تفکرات دیگری را جایگزین آن می‏‌‏کنند.
‏هنگامی‏‌‏که افراد ‏بتوانند‏ به طور منطقی موقعیت‏‌‏های تنش زا را طبقه بندی کنند، راهبرد تکلیف مدار بیشترین تأثیر را دارد، ولی در صورتی که افراد نتواند موقعیت‏‌‏های تنش زا را پیش بینی و برای آن راه حل‏‌‏هایی اتخاذ کنند، راهبرد هیجان مدار مؤثرتر واقع می‏‌‏شود‏ ‏(آیزنک‏ Eysenck
‏، 1995). راهبردهای مقابله‏‌‏ای مناسب از بروز بیماری‏‌‏های ناشی از استرس جلوگیری می‏‌‏کنند، اگرچه بیماری‏‌‏ها منشأ و علل مختلفی دارند، سبک زندگی و ویژگی‏‌‏های شخصیتی نیز در بروز انها دخالت دارند. روان شناسان معتقدند حتی درمان وخیم‏‌‏ترین بیماری‏‌‏های جسمانی مستلزم تغییر الگوهای پاسخ افراد است‏ ‏(برانونBrannon
‏ و فیست‏ Feist
‏، 1997).
‏لازاروس (1982) دو راهبرد را برای مقابله با استرس پیشنهاد کرد؛ مقابله متمرکز بر مسئله و مقابله متمرکز بر هیجان.

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود دانلود و پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *