دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

Published on می 2, 2024

دانلود دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

دانلود دانلود  و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه) دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)دانلود دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پ

——-

دانلود  و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 0
قیمت: 46200 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مقدمه
‏روان‏ ‏شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بگونه کلی از دو جهت به اندازه‏ ‏گیری و سنجش علاقه‏ ‏مند بوده‏ ‏اند. نخست آنکه بدانند که فرد معینی چه می‏ ‏کند. در این مورد نتایج اندازه‏ ‏گیری مربوط به آن بخشی از رفتار فرد می‏ ‏شود که شخصیت نام دارد و موضوع اندازه‏ ‏گیری در واقع ‏”‏ عمل فرد‏” ‏است. دوم آنکه بدانند‏ ‏که فرد چه می‏ تواند انجام دهد. در این نوع‏ ‏انداره‏ ‏گیری، مقصود به دست آوردن قراین و شواهدی‏ ‏درباره‏ ‏ی اعمالی است که اگر فرد تلاش کند می‏ ‏تواند از عهده‏ ی ‏آن برآید. نتایج این نوع اندازه‏ ‏گیری که در واقع مربوط به توانایی فرد می‏ ‏شود ممکن است به دو بخش اصلی تقسیم شود. اندازه‏ ‏های مربوط به استعداد و اندازه‏ ‏های مربوط به معلومات یا پیشرفت‏ ‏تحصیلی ‏(هومن، 1384، ص 168)‏.‏ ‏آزمون‏ ‏های پیشرفت‏ ‏تحصیلی‏ . achievement tests
‏ برای اندازه‏ ‏گیری معلومات و آموخته‏ ‏ها،‏ ‏توانایی‏ ‏های اکتسابی یا مهارت‏ ‏های پیشرفته مورد استفاده قرار می‏ گیرند که عمده‏ ‏ترین آنها، آزمون‏ ‏های مداد و کاغذی یا آزمون‏ ‏های کتبی. ‏ paper-and-pencil tests
‏ نام دارند. این آزمون‏ ‏ها را به دو دسته‏ ‏ی اصلی‏ ‏تقسیم می‏ کنند: آزمون‏ ‏های عینی‏ ‏و‏ ‏آزمون‏ ‏های ذهنی.‏ ‏صاحب‏ ‏نظران و متخصصان‏،‏ نظرهای موافق و مخالف زیادی نسبت به کاربرد آزمون‏ ‏های ذهنی ابراز داشته‏ ‏اند و برای آنها، امتیازات و معایبی برشمرده‏ ‏اند که در این میان بخش اعظم انتقادات، متوجه آزمون‏ ‏های تشریحی. ‏ essay tests
‏ است. دقت این آزمون‏ ‏ها به مقدار زیاد به نحوه‏ ‏ی تصحیح ‏اوراق‏ امتحانی و دقت عمل مصححان مربوط است و دلیل عمده‏ ‏ی مخالفت برخی صاحب نظران با کاربرد این آزمون‏ ‏ها نیز از بی ثباتی نمره‏ ‏گذاری آنها ناشی می‏ ‏شود.
‏ با اینکه سوالات امتحانات نهایی سال سوم متوسطه ترکیبی از انواع گوناگون سوال است ولی درصد بیشتری از سوالات آن از نوع تشریحی و کوتاه پاسخ می‏ ‏باشد. در بسیاری از تحقیقات، آزمون‏ ‏های عینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‏ ‏اند و این خود گام بزرگی برای بهبود کیفیت سوالات این آزمون‏ ‏ها می‏ ‏باشد.
‏اما متأسفانه به آزمون‏ ‏های ذهنی و روش‏ ‏های تحلیل آنها کمتر توجه شده است. در راستای بهبود کیفیت امتحانات‏ ‏نهایی، هر چند تشکیلات مربوطه گام‏ ‏های ارزنده‏ ‏ای برداشته است که می‏ ‏توان به مواردی از جمله؛ دستور‏ ‏العمل‏ ‏های طراحی سوال امتحان، برگزاری کارگاه‏ ‏های آموزشی در حوزه سنجش و ارزشیابی، استفاده از دانش معلمان آموزش دیده در طراحی سوالات، تشکیل بانک سوال اشاره کرد. با وجود این، مستندسازی کیفیت این امتحانات جای بررسی و تحقیق دارد. همان‏ ‏طور که حسنی و کیامنش ‏(1388) ‏بیان کرده‏ ‏اند؛ تحلیل آیین‏ ‏نامه‏ ‏ها‏ ‏ی امتحانات نشان می‏ ‏دهد در طول هشتاد و اندی سال که از تدوین اولین آیین‏ ‏نامه‏ ‏های امتحانات در شورای عالی معارف می گذرد، تدوین کنندگان آیین نامه ها کمتر به صحت و دقت سوالات و نتایج ارزشیابی‏ ‏ها توجه داشته‏ ‏اند و بیشترین دغدغه آن‏ ‏ها صحت اجرا و ثبت نمره بوده است.
‏ هر ارزشیابی و سنجشی بر اساس اطلاعات و داده‏ ‏هایی انجام می‏ ‏گیرد که از طریق ابزارها و روش‏ ‏های مختلف جمع‏ ‏آوری می‏ ‏شوند. سنجشی می‏ ‏تواند کارا و سودمند قلمداد شود که بر پایه اطلاعات دقیق و معتبر باشد و مطابق با اصول و ملاک‏ ‏های علمی صورت پذیرد. سنجش آموخته‏ ‏های دانش‏ ‏آموزان در امتحانات نهایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمزمه تغییر نظام پذیرش دانشجو در کشور و جایگزینی سوابق تحصیلی که در چند سال اخیر مطرح شده است بر اهمیت امتحانات نهایی مقطع متوسطه بیش از پیش افزوده است. از این رو طراحی و سنجش سوالات این امتحانات نیز می‏ ‏باید مبتنی بر اصول و نظریه‏ های علمی باشد تا بدین وسیله با در اختیار داشتن داده‏ ‏هایی هر چه نزدیک‏ ‏تر به واقعیت، زمینه برای ارزشیابی عادلانه فراهم شود.
‏ در این فصل ابتدا به تشریح ارزشیابی پیشرفت‏ ‏تحصیلی پرداخته می‏ ‏شود، به‏ ‏دنبال آن به موضوعاتی چون نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی نیز اشاره می‏ ‏شود. سپس در قسمت به معرفی سه نظریه‏ ‏ی کلاسیک آزمون، تعمیم پذیری، پرسش ‏–‏ پاسخ و تقابلات آنها پرداخته و بعد از آن مباحث اعتبار و روایی مرور خواهد شد. در پایان، تحلیل محتوا به طور مختصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
‏فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
‏ ارزشیابی پیشرفت‏ تحصیلی فرایند منظمی است که با بکارگیری روش‏ ‏های علمی، عملکرد یادگیرندگان و میزان آموخته‏ ‏هایشان را می‏ ‏سنجد و در مورد عملکرد آن‏ ‏ها با توجه به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده به قضاوت و داوری می‏ ‏پردازد. طبق این تعریف در ارزشیابی پیشرفت‏ ‏تحصیلی نخستین گام، تعیین اهداف آموزشی است. منظور از اهداف، انتظارات آموزشی است که پس از طی یک دوره آموزشی از یادگیرندگان انتظار می‏ ‏رود به آن دست یابند. برای سهولت مطالعه، اهداف آموزشی را به انواع مختلفی طبقه‏ ‏بندی کرده‏ ‏اند که از این میان طبقه‏ ‏بندی بلوم. Bloom
‏ شناخته شده‏ ‏تر است. اهداف در طبقه‏ ‏بندی بلوم در سه حیطه‏ ‏ی شناختی، روانی ‏–‏ حرکتی و عاطفی قرار می‏ ‏گیرند که در هر کدام از این حیطه‏ ‏ها نیز اهداف از سطوح سلسله مراتبی از ساده به مشکل برخورداند. در آموزش و پرورش بسیاری از اهداف در ارتباط با حیطه شناختی هستند. نوع دیگری از طبقه‏ ‏بندی اهداف، تعیین اهداف در سه سطح کلی، نسبتاً کلی و هدف‏ ‏های رفتاری است که از این میان، هدف‏ ‏های رفتاری نسبت به دو سطح دیگر جزئی‏ ‏تر، دقیق‏ ‏تر و قابل اندازه‏ ‏گیری‏ ‏تر است. ویژگی‏ ‏های مذکور به روند ارزشیابی پیشرفت‏ ‏تحصیلی سرعت و سهولت می‏ ‏بخشند.
‏ بعد از تعیین اهداف آموزشی نیاز است که عملکرد یادگیرندگان متناسب با اهداف تعیین شده از طریق ابزارهای اندازه‏ گیری سنجیده شود. از مهمترین این ابزار‏ ‏ها امتحانات پیشرفت‏ ‏تحصیلی هستند. این امتحانات زمانی در سطح مطلوب قرار می‏ ‏گیرند که سوالات آن به بهترین وجه نمونه‏ ‏ی معرفی از همه‏ ‏ی سوالات ممکن در موضوع مورد سنجش باشد، به طوریکه همه ی هدف‏ ‏های آموزشی و محتوای درس را پوشش دهد. در این راستا آنچه به آزمون‏ ‏ساز کمک می‏ ‏کند، تهیه جدول مشخصات برای موضوعی که قرار است عملکرد یادگیرندگان در آن سنجیده شود. این جدول، یک جدول دو بعدی است که در یک بعد آن محتوا و در بعد دیگر هدف قرار می‏ ‏گیرد. همچنین تعداد سوالات متناسب با اهمیت محتوا و هدف هر بخش در خانه‏ ‏های جدول ذکر می‏ ‏شود.

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه) روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود دانلود و پیشینه پژوهش ارزشیابی آزمونهای پیشرفت تحصیلی (فصل 2 پایان نامه)

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *