و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

Published on می 2, 2024

دانلود و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

دانلود  و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)دانلود و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) مبانینظریوپیشینهپژوهشآموزشفلسفهبرایکودکان(فصل2)مبانینظ

——-

 و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 0
قیمت: 35280 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏آموزش فلسفه براي کودکان
‏مباني آموزش فلسفه براي کودکان
‏انديشه آموزش فلسفه براي کودکان، قويا با انديشه ها، روش و منش سقراط ارتباط دارد(قائدي 1384). براي سقراط و پيروان او، مسير دانايي با شناخت ناداني فرد آغاز مي شود. نقش معلم را مي توان با ماما مقايسه کرد. معلم بايد به صورتي بپرسد که اجازه دهد حقيقت آشکار شود. همانند ماما، معلم به توليد انديشه کمک مي کند(هاينس، 2002: 46) اين گفته سقراط که “زندگي ارزشيابي نشده، ارزش زيستن ندارد”، زيربناي حرکت اين برنامه درسي دانسته شده است(اسپيلتر، 1993، جنکينس، 2002، به نقل از قائدي).
‏اهميت پرداختن به فلسفه براي کودکان و نوجوانان
‏در جهان پيچيدة امروز، افراد براي برخورد منطقي با چالش‏ ‏ها، به يادگيري مهارتهاي تفكر نيازمندند . از سوي ديگر‏ ‏« فلسفه » ‏ ‏براي كودكان به عنوان يكي از ابزارهاي اصلي پرورش مهار ت هاي تفكر در ، كودكان شناخته شده است. ما مي‏ ‏توانيم بچه‏ ‏ها را در سطح خودشان كنجكاو و پرسشگر بار بياوريم و‏ ‏سعي كنيم تا آنها ياد بگيرند كه با دليل حرف بزنند و با دليل بپذيرند . اين در حالي است كه برنامة‏ (فلسفه براي کودکان) ‏در بيش از 100 كشور در حال انجام است. ليپمن معتقد است كه تفكر بايد محور « فلسفه براي كودكان »‏ ‏تعليم و تربيت قرار گيرد. او معتقد است استفاده از فلسفه براي به كار انداختن ذهن شاگرد است . ارائة‏ ‏درس در كلاس بايد از سوي دانش‏ ‏آموز باشد و معلم فقط نقش هدايت‏ ‏كننده داشته باشد‏(ليپمن، 1993: 24- 31).
‏« فلسفه براي كودكان »‏ Philosophy for Children=P4C
‏ ا‏ز برنامه‏ ‏هاي آموزشي‏ ‏اي است كه اين امكان را فراهم مي‏ ‏آورد تا كودكان و نوجوانان افكار پيچيدة خود را شكل دهند . از اين رهگذر،‏ ‏استدلال، تفكرات انتقادي و خلاقانه و نوعدوستي آنها نيز
‏زياد مي‏ ‏شود. اين برنامه نظام مند و تدريجي است كه بيش‏ ‏تر براي كار بر روي كودكان 4 تا 18 ساله طراحي شده است‏.(اکورينتي، 1386: 14)
‏اهداف برنامه فلسفه براي کودکان و نوجوانان
‏فلسفه براي كودكان هدف‏ ‏هاي شناختيِ روشني دارد؛ ذهن را وادار به عمل مي كند، اين كار را از طريق ‏چالشها، تفكر اصولي و تعامل ساختاري انجام مي‏ ‏دهد. به علاوه، اين برنامه هدف اجتماعي نيز دارد و ‏آن آموزش فرايند تصميم‏ ‏گيري دمكراتيك است . اين برنامه در پرورش مشاركت منظم و پرورش خودآگاهي فرد سهمي قطعي دارد‏(هاينس، 2002: 12) ‏.
‏چنانچه ذهن كودك را درگير مباحث ‏فلسفي كنيم، مي ‏توانيم نحوة تفكر او را رشد دهيم. اگر كنجكاوي طبيعي كودكان و ميل آنان به دانستن ‏دربارة جهان را با فلسفه مرتبط سازيم، مي ‏توانيم كودكان را به متفكراني تبديل كنيم كه بيش از پيش ‏نقّاد، انعطاف ‏پذير و مؤثر باشند‏. (فرمهيني، ميرزامحمدي، خارستاني، 1387: 46)
‏نخستين برنامه درسي براي کودکان به وسيله ليپمن و دستيارانش براي پايه دوم تا دوازدهم نوشته شد. ليپمن هدف هاي اين برنامه درسي را به صورت زير دسته بندي مي کند:
‏بهبود توانايي تعقل
‏پرورش خلاقيت
‏رشد فردي و ميان فردي
‏پرورش درک اخلاقي
‏پرورش توانايي مفهوم يابي در تجربه.
‏از نظر ليپمن هدف عمده ي برنامه ي آموزش فلسفه به کودکان آن است که به کودکان بياموزند چگونه براي خود فکر کنند. در واقع هدف فلسفه براي کودکان از ديدگاه ليپمن ايجاد تفکري اثر بخش، انتقادي و مستدل در کودکان و پرورش آن است.(قراملکي و امي، 1384، به نقل از فرمهيني، ميرزامحمدي، خارستاني، 1387: 5)
‏ويژگي هاي (ماهيت و مبنا) برنامه ي فلسفه براي کودکان و نوجوانان
‏برنامة فلسفه براى كودكان از سوى ليپمن و همكارانش مطرح شد. اين برنامه در پى آن است كه تفكر ‏فلسفى را در كودكان فراهم آورد. ليپمن و همكاران او ادعا م‏ي ‏كنند كه تفكر فلسفى به معنى صرف تفكر ‏و استدلال نيست، بلكه مستلزم تفكر دربارة تفكر است. ليپمن با در نظر گرفتن خصايص تفكر فلسفى، در ‏واقع، محورهاى اصلى آموختن فلسفه به كودكان را براى خود مشخص كرده است. اگر كودكان بياموزند ‏كه به بررسى سازوكار افكار بپردازند، تناظر آنها را با شواهد جستجو كنند، مفروضات‏ ‏شان را بكاوند، در پى جايگزين كردن مفروضات بديل و سنجيدن تأثير آنها باشند و روابط‏ ‏آنها را با فعاليت هاى روزمره‏ ‏بررسى كنند، تفكر فلسفى را هر چند در سطوح پايين آن آموخته‏ ‏اند. ليپمن و همكارانش با مرورى بر‏ ‏تاريخ انديشه‏ ‏هاى فلسفى، مسائل مهمى را كه مورد بحث فيلسوفان بوده، مشخص كرده اند تا جريان‏ ‏تفكر كودكان را در رويارويى با اين مسائل قرار دهند. نكت‏ه‏ قابل توجه در اين روش آن است كه در‏ ‏كلاس بايد نگرش فسلفى ايجاد كنيم. ‏(فرمهيني، ميرزامحمدي، خارستاني، 1387: 46)
‏ويژگي ها، عناصر و اجزا، مزايا و فوايد
‏برخي از ويژگي هاي برنامه ي فلسفه عبارتند از: مهارت خواندن بري فهميدن، جستجوي مساله، فهم قضاوت ها و احکامي که صادر مي شود.

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *