پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

Published on می 2, 2024

دانلود پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

دانلود پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه , خرید , ارزان , مبانی , نظری , بررسی , جرایم , مهم , شهرستان , کهگیلویه ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 13 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br> بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

مبانی پژوهش علمی
تاریخ علم قدمتی طولانی دارد که سابقه ی آنرامیتوان به آغاز حیات انسان اندیشه ورز منسوب نمود . اما علمای معاصر اعتقاد دارند که توسعه و پیشرفت علوم در نیمه دوم قرن بیستم، به مراتب بیشتر و جامع تر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته است .
امواج پیشرفتها و انقلابهای علمی دردهه ی اخیر، چنان سرعت و جهشی یافته است، که بقول الوین تاقلر فاصله وقوع موج اول و انقلاب کشاورزی، قریب 1800 سال و فاصله وقوع موج سوم ( انقلاب فناوری) فقط 30 سال است و به اذعان برخی دیگر در رشته های علمی خاصی، سرعت تحول به گونه ای است که هر هفتاد روز، یافته های علمی آن رشته دو برابر میشود .
جامعه شناسی علم، این انقلاب وجهش را در توسعه علوم، مرهون تغییر شیوه و بررسی و استفاده از روشهای صحیح و دقیق علمی می داند که قدمتش شاید بیشتر از یک ربع قرن نمی باشد .
از زمانی که علوم، خود را یکایک از قلمرو تفکر فلسفی خارج ساخته اند، سعی بر این بوده است که برای مطالعه آنها سبک و روشی معین اتخاذ گردد، این کوشش بتدریج از زمان تفکیک این علوم آغاز گردید و جرقه های اولیه آن در اوایل قرن هفدهم میلادی شکوفا شد . در این قرن بود که علوم توانستند با کوشش فراوان دانشمندانی چون بیکن، گالیله، کپلر و سرانجام دکارت ،خود را نه تنها از قیر فلسفه بلکه ازنوع یکسانی آن روز خارج سازند و هم زمان با رنسانس، بینش علمی را جایگزین خرافات به ظاهر علمی گذشته بنمایند .
رنه دکارت فرانسوی بنیانگذار روش علمی جدید است که مطالعات خود را علیرغم شرایط زمان خویش بر مبنای روح علمی و شک پایه گذاری کرد . این شک شامل همه مظاهر زندگی او شد، بطوری که از خویش شروع کرد و وجود خود را نیز قابل شک وتردید دانست که قطعیت آن برایش روشن و بدیهی باشد .
شهید مطهری نیز معتقد است شک ایستگاه خوبی است ولی مقصد خوبی نیست . و لذا دکارت نیز در شک نماند و برای وصول به حقیقت سعی نمود تا مسایل را به ساده ترین وجه تجزیه نماید و در کوچکترین اجزای آن غور و بررسی کند و به این ترتیب توانست امور پیچیده و مشکل را با اتخاذ این روش علمی ساده کشف و حل نماید .
سرعت توسعه و پیشرفت علوم درابتدا بسیار کند و بطئی بود و بتدریج برسرعت آن افزوده شده است تا در ربع قرن اخیر نه تنها با پیشرفتهای قرون متمادی گذشته برابر بوده، بلکه می توان گفت خیلی جلوتر نیز می باشد .
همان گونه که ذکر شد مهمترین عامل این تسریع، همان روش دکارتی ،یعنی ابداع و بکار بردن روشهای علمی تحقیقی بوده است که با استفاده از شیوه های بررسی استقرایی همراه شده و تکامل یافته است .
شیوه استقرایی با مطالعه جزئیات و مصادیق که در قرآن کریم نیز بر آن تاکید شده برخلاف گذشته که علم همانند فلسفه به مطالعه شناخت کلیات می پرداخت، توجه خود را معطوف به بررسی تجربی اجزای طبیعت و پیرامون انسانی نمود .
قرآن کریم در بحث هستی شناسی و خدا شناسی توجه انسانها را به بررسی امورقابل مشاهده مانند زنبور عسل، مورچه، … می نماید و از این راه انسان را به خداشناسی و هستی شناسی هدایت می کند .
بتدریج هر چه شیوه بررسی بدین صورت تکامل یافت به همان نسبت، فرآورده های علمی نیز فزونی یافت . و اصولاً نیاز به داشتن و حل مشکلات، موجبات پیدایش و بسط تحقیقات علمی را فراهم آورده است . پس بطور خلاصه باید گفت که در حقیقت پیشرفت و روشهای تحقیقی است که پیشرفت علوم را میسر ساخته و در علم، چون هدف کلی شناخت واقعیات است، پس برای این شناخت لازم است راه و روش درست تحقیق و وصول به واقعیات را فرا گیریم .
بطور کلی میتوان گفت با توجه به تاریخ طولانی علم و پیدایش آن با تولید بشر به مرور زمان و با توجه به پیشرفتهای بشر و توسعه و بسط امکانات زندگی ، تحقیقات لازم در خصوص ویژگیها، زمینه ها، ارزشها ،انحرافات، الگوها و مسائل متعدد به ویژه در خصوص جرایم و آسیب های اجتماعی و علل و زمینه های آن و راه حل های پیشگیری آنها به وقوع پیوسته است . در این زمینه کتب و آثار متعددی در زمینه ها و جرایم مختلف از طریق سازمانها و نهادهای گوناگون با توجه به روشهای صحیح علمی و روشهای گوناگون تحقیق صورت گرفته و در مراکزعلمی متفاوت موجود می باشد البته نیروی انتظامی نیزدراین زمینه و با رشد علمی پلیسی نیز از قافله عقب نمانده و با پیشرفتهای علمی درسالهای اخیر آثار متعددی را منتشر نموده است . (امین صارمی، 1384: 3)
در این قسمت به مباحث نظری در خصوص جرایم مختلف می پردازیم :

مبحث اول : در خصوص مفاسد اجتماعی
نظریه لمبروزو:
ازجمله صاحبنظران رویکرد زیست شناسی می توان به افرادی چون لمبروزو اشاره کرد که تئوری خود را در قرن 19توسعه بخشید وادعا کرد که مجرمان به واسطه خصوصیات فیزیکی شان قابل شناسایی هستند وی به مدل تکامل درنوع بشرعلاقه عجیبی داشت و معتقد بود که زنان و مردانیمجرم به دنیا می آیند و دارای مشخصه های فیزیکی ای هستند که این مشخصه ها معمولاً ثابت اند و کمترتحت تاثیر عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرند .( انصاری پور، 1387،15 پایان نامه کارشناسی ارشد )
نظریه روان پویایی جنکینز
جنکینز تحت تاثیر نظریه روان پویاییبه نمونه شناسی انواع مردم براساس الگوی سه گانه ناسازگاری پرداخته است او معقد است نخستین نوع آدمی، فردی است که پوسته واپس زننده در وی بیش از اندازه لازم رشد و نمو یافته است ، در نتیجه وی بیش از حد خویشتن دار و تودار است و واکنش وی به تضادهای درونی به وسیله نشانه هایعصبی مثل دلهره ونگرانی ظاهر می شود دومین نوع کسی است که درست برعکس نوع اول، آدمیاست غیراجتماعی و پرخاشگر. سومین نوع آدمی فردی است که می توان او را بزهکار اجتماعی شده نامید . این فرد آدمی دارای پوسته واپس زننده عادی نسبت به اعضای گروه خودی وپوسته واپس زننده ناقص نسبت به گروه غیر خودی بوده و در نتیجه در مورد آنان نیروهای سرکش و پرخاشگر درونی و بدی خود را آزادانه ظاهر می سازد . جنکینز نیز مانند فروید «خود» را یکی از لایه های سه گانه شخصیت می داند و آن را واسطه ای میان نیروهای سرکشی درونی ( نهاد ) و وجدان اجتماعی ( فرا خود ) از یکسو و امکانات موجود در وضعیت خارجی رفتار از سوی دیگر بشمار می رود، درواقع خود با توجه به امیال درونی فرد و وجدان اجتماعی امکانات و شرایط و موجود بیرونی بگونه ای خردورزانه رفتار فرد را تنظیم می کند . به عبارت دیگر کار خود سنجش واقعیت و آزمایش وقایع است که نقش مرید و کارگزار شخصیت فرد را بر عهده دارد . بنظر جنکینز چنانچه در کارکردهای این عامل مدیریت و اداره اختلال و نواقص پدید آمد به احتمال زیاد پیامد آن کژ رفتاری است .( تبریزی، 1383 : 129)

نظریه زیگموند فروید :
مسئله چگونگی ارتباط شخصیت ونظام اجتماعی همواره یکی ازدغدغه های کارهای مطالعاتی فروید و سایر اندیشمندان همچون یونگ، فروم واریکسون بوده است . از نظر فروید تعارض وگسست میان شخصیت و نظام اجتماعی موجب بروزبسیاری از دردها و رنجهای انسان در زندگی امروزین است . فروید اضطراب را واهمه و ترسهای انسانی می داند که دارای موضوع خاصی نیست بطور کلی فروید سه نوع اضطراب را از هم تمیز می دهد. ( صدیق سروستانی ،1367 : 91-90)
اضطراب واقعی( ترس از زلزله ، طوفان، آتش سوزی،ناامنی)
اضطراب روان رنجوری(عدم کامروایی های انسان در رفع نیازها که عموماً به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می انجامد .)
اضطراب اخلاقی ( که از تعارض فرد با وجدان و نظام اخلاقی و ارزشی وی رخ می دهد )
اضطراب فرد را آگاه میکند که چگونه با محیط و افراد دیگرتعامل و ارتباط داشته باشد چگونه از وضعیت خود دفاع نموده و چگونه و ضعیت تهدید آمیز را برای رسیدن به وضعیت ایده آل تغییر دهد . از این رو واکنش وارونه، انکار، واپس رانی( سرکوب) ، فرا فکنی، واپس روی و نهایتاً دلیل تراشی ،نمونه ،تعاملها و برخوردهایی هستند که انسان برای رفع اضطراب در پیش میگیرد این بحث مکانیسم دفاعی در مقابل اضطراب بر می گردد.
براساس نظریه زیگموند فروید، رفتار اجتماعی بوسیله کشش های اساسی بیولوژیک، تجربه های اجتماعی یا خود برتر ( یا فراخود ) و ظرفیت فکری یا خود کنترل واداره می شود . تقاضاهایی برای التذاذ فیزیکی توسط فرا خود به عنوان عامل کنترل اجتماعی عمل می کند و بوسیله خود که نشان دهنده توان قضاوت های منطقی است سرکوب میشود . این نظریه مدعی است چنانچه فراگرد جامعه پذیری معمولی و طبیعی دردوران کودکی شخصی طی نشده باشد نوعی « خود برتر » ناقص تشکیل شده و استانداردها و ضوابط اخلاقی رایج مورد قبول اکثریت مردم درفرد شکل می گیرد . و چنانچه « خود برتر » اصلاً توسعه نیافته باشد نتیجه اش بوجود آمدن یک « جامعه ستیز » یا کسی که اختلال شخصیت دارد و یا شخص کاملاً « فاقد اخلاق » است . از نظر فروید کجروی حاکی از نوعی آشفتگی روانی اساسی است و کجرو کسی است که رشد روانی او در دوران اولیه کودکی با موانعی برخورد کرده و به دلایل مختلف تمایل به عدم متابعت از قوانین نشان داده و در مقابل قدرت سرپیچی می نماید به عبارت دیگر فروید کجروی را پاسخی جانشینی به عقده های سرکوب شده روانی می داند ( صدیق سروستانی، 1374، 91-90)
مبحث دوم : درخصوص قاچاق
نظریه ها و تئوریهای کج رفتاری مرتبط با قاچاق :
هدف عمده تمامی نظریه ها تبیین واقعیت است و منظور از تبیین ، توضیح درباره وقوع یک واقعه و استنتاج آن طبق قواعد منطق قیاسی از قوانین کلی تر است . لذا نظریه ها برای به هم پیوستن زنجیره علل پاسخ مثبت داده ( راین، آلن، 1367: 94) و به تعبیر توماس کوهن (25 : 1369) ،الگوها، سرمشق به ما می دهند.
علیرغم تبیینات اخص جامعه شناسی از مفهوم انحرافات وعومل اجتماعیدخیل در آن، در ذیل نظرات آنان را در باب بی هنجاری، عام ومشترک است بیان می کنیم :

نظریه های آنومی:
تبیین همه صور کژ رفتاری و یکی از پرتاثیرترین انواع نظریهای جامعه شناسی از این پدیده است .
از نظر لغی واژه آنومی از دوجزء ترکیب یافته است: 1- « نومیا» و « نومی» که در زبان یونانی به مفهوم ناموس و قانون است ودلالت دارد بر قاعده و روال رفتار، هنجار ،سنجه ،قانون، رسم ،روش و مانند آن. آ به مفهوم نفی آن .بدین ترتیب این واژه در فارسی بی هنجاری گفته می شود که مهمترین معنای آن، سرگردانی و سرگشتگی انسان است در برابر قواعد و سنجه های اجتماعی رفتار .
این مفهوم برای نخستین بار توسط امیل دورکهایم به جامعه شناسی راه یافت وازمفاهیم اساسی آن شد . سپس جامعه شناسان دیگری آنرا در معنای مختلفی که با مفهوم دورکهایمی آن بالنسبه متفاوت است بکار بردند، ( اشرف، 1354، ص 167).

نظریه آنومی و انحراف مرتن :
رابرت مرتن از چهره های صائب مکتب فانکشنالیسم آمریکا به شمار میرود به نظر وی همه صور و اشکال انحرافات و کژرفتاریهای زائیده ساختارهای اجتماعی و فرهنگی است . مرتن تاکید خاصی نیز بر روی توزیع فرصتها بین افراد مختلف دارد و عدم توزیع مساوی فرصتها در دسترسی به اهداف و وسایل را عامل مهمی درانحراف می داند .
بدین گونه که معتقد است تمام اعضای یک جامعه در ارزشهای مشترک اجتماعی سهیم اند اما از آنجایی که اعضای جامعه از نظر ساختارهای اجتماعی درشرایط گوناگونی قرار دارندو برای فهم ارزشهای مختلف از فرصتهای مساوی برخوردار نیستند، چنین وضعیتی ممکن است موجب انحراف گردد.(همان منبع، ص 61)

نظریه های حمایت گروهی و کژ رفتاری :,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود پیشینه تحقیق بررسی جرایم مهم شهرستان کهگیلویه

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *