پیشینه تحقیق عملکرد شناختی

Published on می 2, 2024

دانلود پیشینه تحقیق عملکرد شناختی

پیشینه تحقیق عملکرد شناختی

دانلود پیشینه تحقیق عملکرد شناختی

پیشینه تحقیق عملکرد شناختی , خرید , ارزان , مبانی , نظری , عملکرد , شناختی ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 29 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>
عملکرد شناختی
مقدمه
ابعاد عملکرد شناختی
هوش

حافظه
حافظه ی کوتاه مدت یا حافظه ی فعال
حافظه ی درازمدت
1) حافظه ی رویدادی (حافظه ی بصری)
2) حافظه ی معنایی (حافظه ی کلامی)
3) حافظه ی روندی
جدول 1-2. الگوی خبرپردازی یادگیری حافظه
نوروآناتومی حافظه
توجه
پایه های عصب شناختی توجه
منابع فارسی
منابع لاتین

عملکرد شناختی
مقدمه
شناخت در درجه ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت های جدید در هر یک از حوزه های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تاثیر می گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم ترین حوزه های شناختی در ارزیابی های عصب روان شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می باشد (ری ، کسل ، اگوستینا ، 2009 به نقل از بدیع، 1390).
تعریف و ویژگی ها
عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده ها می انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می باشد (جیمز ، 2014).
عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران بار، ظرفیت حافظه ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن ، هوستراپ ، هرتز و بونده ، 2010).
ریزون (1988) مطرح کرده افرادی که مرتکب نارسایی شناختی می شوند، تمرکز حافظه ی محدودی دارند. محققان نشان دادند که انواع نارسایی شناختی مانند نارسایی حافظه، حواس پرتی و اشتباه کردن، رابطه ی مثبت و معنادار با استعداد خستگی شغلی علی الخصوص خرده مقیاس های پاسخ عاطفی، ادراک زمان و بی قراری دارند؛ بنابراین می توان گفت که عواطف نامطبوع، احساس بی قراری و ملالت با توانایی افراد در تمرکز و انجام دادن تکالیف روزمره تداخل پیدا می کند. اختلالات شناختی از جمله مشکلات افراد دچار اختلالات یادگیری توصیف شده است. با توجه به اینکه نارسانویسی بخشی از اختلالات یادگیری را دربر می گیرد، احتمالاً با تغییرات قابل ملاحظه در حافظه، هوش، ادراک، فراشناخت، یادآوری، حل مساله و سایر توانایی های شناختی همراه است.

ابعاد عملکرد شناختی
عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه ی دقیق می باشد.
هوش و ابعاد آن، حافظه و انواع مختلف آن و توجه و نوروآناتومی مربوط به آن از ابعاد بسیار مهمی هستند که عملکرد شناختی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. بدون تردید نقش در فرایند انجام وظیفه ی هر یک از ابعاد زیر می تواند عملکرد شناختی فرد را پایین آورده و موجب کارآیی کم فرد در موقعیت های نیازمند عملکرد بالا می باشد.

هوش
یکی از بحث برانگیزترین پدیده های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش های گسترده ی روان شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید آورد اعتقاد داشت که هوش شامل توانایی هایی مانند استدلال، تخیل، بینش، قضاوت و سازگاری است. نظریه پردازان دیگر معتقد بودند که هوش فقط شامل سه توانایی شناختی مهم است: تفکر انتزاعی، یادگیری و حل مساله (بندک ، جائوک ، سامر ، آرنداسی و نیبوئر ، 2014). با وجود این برخی دیگر اعتقاد دارند که این سه توانایی نمود تنها یک توانایی زیربنایی هستند که عامل عمومی یا g نامیده می شود. علاوه بر روان شناسان افراد عادی نیز دیدگاه های ارزشمندی درباره ی هوش دارند. نتایج یک زمینه یابی نشان داد که افراد عادی سه رفتار را با هوش معادل می دانند: حل مساله ی علمی، یعنی استدلال منطقی، دیدن جنبه های مختلف مساله و داشتن ذهن باز، توانایی کلامی، یعنی مهارت در صحبت کردن و مهارت در خواندن مطالب؛ و هوش اجتماعی، یعنی تیزبینی، پذیرش اشتباهات و توجه به دنیای اطراف. این توانایی ها در بسیاری از نظریه های مهم هوشی دیده می شوند و آزمون های هوشی نیز آن ها را می سنجند. علت اختلاف نظر بر سر ماهیت هوش این است که هوش مشاهده پذیر نیست. هوش سازه ای است که نظریه پردازان و آزمون سازان پدید آورده اند تا به کمک آن رفتارهای هوشمندانه را تبیین کنند. به سخن دیگر، آن ها همه ی رفتارهای هوشمندانه را ناشی از وجود پدیده ای به نام هوش می دانند.
نظریه های هوشی جدید که بر استعاره ی جغرافیایی مبتنی اند تلاش می کنند توانایی های عمده ی هوشی را شناسایی کنند. این توانایی ها، عوامل نام دارند و تصور می شود که زیربنای گسترده ای از رفتارهای هوشمندانه هستند. اساس این رویکرد آن بود که نمرات آزمون های مختلف توانایی های ذهنی با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند، یعنی کسی که در یک آزمون عملکرد خوبی داشت، احتمالاً در آزمون دیگر نیز از عملکرد مطلوبی برخوردار بود و برعکس (واتانابه و همکاران ، 2014).
هاوارد گاردنر در سال 1933 نظریه ی چندگانه ی هوش را ارائه داده که در آن نه یک توانایی ذهنی زیربنایی یا عمومی (g) هوش، بلکه چند هوش وجود دارد. او یادآور می شود که هر هوش نه «چیز» یا وضعیتی معین در مغز، بلکه توان بالقوه ای است که حضورش به گونه های فکری متناسب با موقعیت خاص در شخص میدان می دهد. گاردنر هفت نوع هوش که مستقل از یکدیگرند را مطرح کرد.
1) هوش زبانی 2) هوش موسیقایی 3) هوش منطقی- ریاضی 4) هوش فضایی 5) هوش تنی- حرکتی 6) هوش درون فردی و 7) هوش میان فردی (اتکینسون و همکاران1983، ترجمه ی براهنی و همکاران، 1385).,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق عملکرد شناختی  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق عملکرد شناختی روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود پیشینه تحقیق عملکرد شناختی

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *