پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

Published on می 2, 2024

دانلود پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

دانلود پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

پیشینه تحقیق مهارت های زندگی , خرید , ارزان , مبانی , نظری , مهارت , های , زندگی ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 20 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>
مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارت های زندگی
ویژگی های آموزش مهارت های زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارت های زندگی
اجزا و عناصر مهارت های زندگی
خودآگاهی
همدلی
ارتباط موثر
روابط بین فردی
تصمیم گیری
حل مسئله
تفکر خلاق
مقابله با هیجان ها
مقابله با استرس
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
مهارت ارتباط در روابط میان فردی
مهارت تصمیم گیری و تفکر انتقادی
مهارت مقابله و مدیریت شخصی
شیوه های آموزش مهارت های زندگی
منابع:
References:

مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارت های زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزش های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه ای با عنوان آموزش مهارت های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا ، 2007).
برنامه مهارت های زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشور های مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیت های مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارت های زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزه ها، طرز تلقی ها و رفتارهای آنها شکل می گیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارت های زندگی به نوجوانان کمک می کند تا معلومات و گرایش هایی را که برای گذر سالم و موفقیت آمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را می آموزند و رفتارهایی را تمرین می کنند که به آنها کمک می کند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواسته هایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزش ها موجب فراهم آوردن ابزاری می گردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارت های زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که می توان با آموختن قواعد آن، زندگی موثر و موفقی داشت توجه به واقعیت ها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارت های لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی می شکند. کسانیکه در رقابتها موفق می شوند و به خواسته های معقول خود می رسند، از مهارت های لازم برخوردارند. قاعده ها را می دانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).

تعریف مهارت های زندگی
برای مهارت های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان فردی گفته می شود که می تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور موثر ارتباط برقرار کنند، مهارت های مقابله ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت های زندگی می تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارت های زندگی شامل مجموعه ای از توانایی هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می دهد، در نتیجه شخص قادر می شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزانه ی زندگی به شکل موثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارت های زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته می شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می سازد. به عبارت دیگر، این مهارت ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می شوند، افراد را در مواجه ی موثرتر با نیازها و چالش های زندگی روزمره توانمند می سازند (فولادی، 1383).
ویژگی های آموزش مهارت های زندگی
اول اینکه آموزش مهارت های زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارت های جدید را در چندین حوزه فرا می گیرد.
دوم اینکه، آموزش مهارت های زندگی یک مدل آموزشی است که یک سری مهارت ها را تدریس می کند و منجر به بازگشت و عود کمتر در مراجع می شود.
سوم اینکه، شرکت کنندگان فعالانه در یادگیری و تکمیل مهارت های زندگی شرکت می کنند، بنابراین احتمالاً بیشتر احساس مالکیت فرایند آموزش، و کارآمدی را حس می کنند.
چهارم اینکه، آموزش مهارت های زندگی هم برای پیشگیری و هم برای درمان مشکلات روانی یک راه مناسب است و اینکه موثرترین و کارآمدترین راه برای یادگیری این مهارت ها تدریس مستقیم آنهاست (کورسینی و گازدا، 2007).
مشکل آموزش مهارت های زندگی این است که قوت واقعی آن ، در مفهوم سازی آن به عنوان یک الگوی آموزشی است و از آنجایی که تعداد زیادی از متخصصان یاری دهنده سلامت روان، هنوز الگوی درمان پزشکی را قبول دارند. آموزش مهارت های زندگی باید در انتظار مخالفت ها و مقاومت های زیادی باشد (کورسینی و گازدا، 2007).

اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
آموزش مهارت های زندگی اهداف عمده ای را دنبال می کند، اما هدف اصلی از این برنامه ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و انواع مختلف بی بند و باری است. آموزش مهارت های زندگی بر عوامل زیربنایی مشترک در بسیاری از زمینه های ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری اولیه تاثیر گذاشته و همین توان و ویژگی آنهاست که فضای آموزشی آن را وسیع ساخته و زیربنای هر رویکرد آموزش به زندگی شده است (ارکارت و همکاران، 1991، به نقل از عسگری، 1384).,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق مهارت های زندگی  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق مهارت های زندگی روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *