پیشینه تحقیق و هوش سازمانی

Published on می 2, 2024

دانلود پیشینه تحقیق و هوش سازمانی

پیشینه تحقیق و هوش سازمانی

دانلود  پیشینه تحقیق و هوش سازمانی

پیشینه تحقیق و هوش سازمانی , خرید , ارزان , پیشینه , تحقیق , ومبانی , نظری , هوش , سازمانی ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 80 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>هوش سازمانی
هوش
اکثر انسان ها، باهوش و خلاق به دنیا می آیند. بخش اعظم این هوش و خلاقیت، زمانی که به مدرسه می رویم از دست می رود، امّا ممکن است این خلاقیت در دوره های بعدی زندگی شکوفا شود. در زندگی روزمره افراد باهوش را طبق شیوه صحبت و عملکردشان تشخیص می دهیم، امّا واقعاً این تشخیص بر مبنای قابلیت آنها برای حل پازل ها و معماهای ساده در تستهای هوش نیست (غفاری آشتیانی و چوبندیان،1389: 227). هوش یکی از پرمعناترین و کاربردی ترین مفاهیمی است که در حوزه های مختلف از جمله روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین سبب لزوم شناخت آن بر کسی پوشیده نیست.
2-2-1-1)تعریف هوش
تعاریف بسیاری از هوش ارائه شده است؛ از آن جمله، هوش عبارتست از توانایی یادگیری و بکاربردن آنچه یاد گرفته شده، در سازگاری با اوضاع و احوال تازه و حل مسائل و مشکلات تازه (مان،1378 :223). همچنین در تعریفی دیگر هوش را مجموعه یا کل استعداد شخص به منظور تفکر و عمل با هدف، منطقی و سازگاری موثر با محیط تعریف کرده‬اند (سیدعلوی و عربلو،1390 :100). هوش مجموعه استعدادهایی است که بوسیله آنها شناخت پیدا می‬کنیم، شناخت‬ها را به یاد می‬سپاریم و عناصر تشکیل‬دهنده فرهنگ را به کار می‬بریم تا مسائل زندگی روزانه را حل کنیم و با محیط ثابت و محیط در حال تغییر سازگار شویم (گنجی،1382 :52).
در واقع، این واژه به توانایی دریافت، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است، اشاره دارد (بیک زاده؛ علائی و اسگندری،1389: 144).احمدی و ماهر (1385: 118) مجموعه ای از تعاریف طرح شده بویژه دانشمندان مختلف از نیمه اول قرن بیستم را گردآوری کرده اند که برخی از آنها به طرح زیر هستند:
هوش عبارت است از ظرفیت توانایی و یادگیری؛
هوش عبارت است از سازگاری فرد با محیط؛
هوش عبارت است از دانش پذیری و ظرفیت کسب آن؛
هوش توانایی تفکر بر حسب ایده های انتزاعی است؛
هوش توانایی درک اشخاص و ایجاد رابطه با آنها (هوش اجتماعی)، توانایی درک اشیا و کار کردن با آنها (هوش عملی) و توانایی درک نشانه های کلامی – ریاضی و کار با آنهاست.
2-2-1-2) انواع هوش در سازمان‬ها
امروزه از انواع مختلف هوش در مجامع گوناگون صحبت به میان می آید و هوش، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است که خود نشان دهنده تغییر نگاه سازمان ها و متفکرانشان از هوش تستی بر رویکردهای نوین به این مقوله است. در این زمینه انواع متعددی از هوش که در سازمان‬ها مطرح می شود، توسط اندیشمندان ذکر شده است؛ که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می گردد.
هوش هیجانی
هوش هیجانی برای موفقیت شغلی ضروری است و حدود 60 درصد عملکرد در تمام شغل ها را دربرمی گیرد. این ویژگی به تنهایی بزرگترین عامل برای پیش بینی عملکرد فرد در محیط کار و قوی ترین نیرو برای رهبری و موفقیت است (برادبری و گریوز ،1388: 36). هوش هیجانی در زمینه شناسایی و مدیریت تاثیر عواطف بر تفکر و رفتار از طریق آگاهی دادن بیشتر به افراد با استفاده از روش های بین فردی، سبب توسعه توانایی تشخیص تحرکات اجتماعی در محیط کار و درک چگونگی مدیریت روابط و بهبود آن ها می شود (دیگینز ،2004: 8).
همچنین، این عامل محصول دو مهارت اصلی قابلیت فردی و قابلیت اجتماعی است. خودآگاهی و خودمدیریتی به فرد بر می گردد و آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط به رابطه فرد با دیگران بر می گردد (برادبری و گریوز ،1388: 38).
تعاریف متفاوتی از هوش هیجانی توسط نویسندگان ارائه شده است؛ از جمله:
مایر و سالوی (1997) هوش هیجانی را توانایی آگاهی از احساس خود و دیگران جهت تشخیص احساسات متفاوت و استفاده از این داده ها جهت هدایت تفکر و عملکرد خود می دانند (استیز و براون ،2004) و آن را به 4 عامل شناسایی، استفاده (کاربرد)، درک و فهم و مدیریت یا اداره هیجانات تقسیم می کنند. از نظر آنها مهم ترین جزء تشکیل دهنده هوش هیجانی که تشکیل سایر اجزاء را امکان پذیر می سازد، توانایی شناسایی و بیان صحیح هیجان ها است (سالووی و گریوال ،2005: 281).
هوش هیجانی یعنی توانایی هایی مانند اینکه فرد بتواند انگیزه خود را حفظ نماید و در مقابل ناملایمات پایداری کند؛ تکانش های خود را کنترل کند و کامیابی را به تعویق بیندازد، حالات روحی خود را تنظیم کند و نگذارد پریشانی خاطر، قدرت تفکر او را خدشه‬دار سازد؛ با دیگران همدلی کند و امیدوار باشد (گلمن،1383: 63).

هوش فرهنگی
هوش فرهنگی برای نخستین بار توسط ارلی و انگ (2003) در کتاب «هوش فرهنگی، تعاملات فردی بین فرهنگی» مطرح شد. تعریفی که این دو از هوش فرهنگی دارند به این صورت است: توانایی یک فرد در راستای سازگاری موفقیت آمیز با محیط های فرهنگی جدید که معمولاً با بافت فرهنگی خود فرد متفاوت است (تسلیمی و همکاران،1388: 32). هسته اصلی تشکیل دهنده هوش فرهنگی توانمندی افراد یا گروه های اجتماعی در تعامل اجتماعی سازنده با افراد یا گروه های اجتماعی با فرهنگ متفاوت است (قاسمی؛ وحیدا و یزدخواستی،1389: 41).
همچنین، هوش فرهنگی قابلیت فردی برای درک، تفسیر و اقدام اثربخش در موقعیت هایی است که از تنوع فرهنگی برخوردارند (تسلیمی و همکاران،1388: 35-33). این ویژگی مشتمل بر فهم و درک بنیان های تعامل بین فرهنگی، توسعه دادن رویکردی خلاقانه و منعطف به تعامل های بین فرهنگی و در نهایت ایجاد مهارت‬های سازگاری و نشان دادن رفتارهایی است که می توان آنها را در موقعیت های بین فرهنگی یا چند فرهنگی اثربخش دانست و شامل سه عنصر دانش فرهنگی، توجهات فرهنگی و مهارت های فرهنگی است (توماس و اینکسون ،1387: 23).
هوش اخلاقی ,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق و هوش سازمانی  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق و هوش سازمانی روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود پیشینه تحقیق و هوش سازمانی

admin
Author: admin

Posted in:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *